Het is verstandig om bij het schrijven (of samenstellen) van de teksten voor jullie website rekening te houden met een aantal zaken. Zeker wanneer er meerdere personen teksten schrijven of aanleveren of als iemand anders (bijv. effectgroep*) de content in het CMS gaat plaatsen. Eén van de belangrijkste onderdelen is het gebruiken van een heldere en consistente document opbouw.
Document opbouw
De content welke op de website wordt gebruikt bestaat uit verschillende onderdelen, welke direct of indirect aan de bezoeker worden getoond. Het is dus belangrijk dat het brondocument van de content ook alle facetten goed reflecteert, denk hierbij bijvoorbeeld aan titels, subkoppen of body teksten. Maar ook aan onderschriften of alt-teksten voor afbeeldingen. En natuurlijk zijn hyperlinks en de meta descriptions ook een essentieel onderdeel van de website.
Vijf tips voor een goede document opbouw
- Geef structuur aan je tekst en maak onderscheid tussen type teksten en de inhoud
- Let op de lengte van de teksten in combinatie met het (gekozen) contentblokken
- Geef je afbeeldingen en video’s een duidelijke en herkenbare naam
- Voeg de naam van je afbeeldingen toe aan het document
- Werk met een mappenstructuur voor alle bestanden
Klik op een tip rechts in het menu voor uitgebreidere toelichting en voorbeelden.
Tip 1: Document structuur
Door gebruik te maken van [brackets] kun je onderscheid maken tussen type teksten. Hierdoor is het eenvoudig te begrijpen waarvoor de tekst bedoeld is. En hoe deze in het CMS gezet dient te worden.
Klik hieronder voor een voorbeeld aan de hand van onze eigen website.
[HOMEPAGE]
[label links]
Full-service
[titel links]
Creative Agency
[body links]
Strategie, creatie en projectmanagement van merkcampagnes en alles wat daar bij komt kijken. Wat we bedenken, maken we ook. We werken altijd vanuit jouw merk en gebruiken alle communicatiekanalen, digitaal, live en crossmediaal. Bekijk onze expertises.
[hyperlink]
https://www.effectgroep.nl/services/
[label rechts]
Eindelijk!
[titel rechts]
Alles voor jouw merk
[body rechts]
Content voor socials, een concept voor een beurs, een interactief jaarverslag, online talkshow, opgefrist merkkompas, crossmediale campagne, nieuwe website of live experience? Er is nu een bureau voor alle uitingen van jouw merk. En ja, we zijn er voor commerciële merken, non-profit én Rijksoverheid.
[hyperlink]
nvt
[quote]
Een merk is een levend wezen. Het product van duizend kleine gebaren.
[quote naam]
Michael Eisner
[quote functie]
voormalige CEO van The Walt Disney Company
[chat vraag]
Welkom bij effectgroep*! Mogen we je wat vragen?
In bovenstaand voorbeeld, hebben we ook duidelijk gemaakt welke tekst waar moet komen (links of rechts) , dit kan helpen, maar is natuurlijk niet noodzakelijk.
Tip 2: Tekstlengte
Maak je teksten niet te lang! Wanneer je bij het schrijven van de teksten al een (alinea) onderverdeling maakt, is het eenvoudiger om content op te delen over verschillende contentblokken. En hoewel de contentblokken flexibel zijn opgezet, zijn kortere teksten over het algemeen het prettiger lezen voor bezoekers. Uitzondering hierop is een artikel of blog.
Tip 3: Bestandsnaam
Geef het bestand (afbeelding) een duidelijk, maar zo kort mogelijke naam. Maak bij voorkeur geen gebruik van spaties maar van underscores ( _ ), zodoende is het zowel voor mensen als voor computers goed te begrijpen en herkennen.
Tip 4: Bestandsnamen toevoegen aan document
Het is vaak een heel gedoe om de juiste afbeelding, bij de juiste tekst op de juiste plek te zetten. Zeker wanneer degene die het CMS vult, niet de content samengesteld heeft. Door het toevoegen van de context voor de afbeeldingen maak je het een stuk eenvoudiger en bovenal duidelijker.
Wat voeg ik dan toe, de afbeelding in het document?
Nee, om kwaliteitsverlies van de afbeelding tegen te gaan is het niet gewenst om afbeeldingen (of video’s) in het tekstdocument te plaatsen.
Je voegt deze zaken toe:
- Bestandsnaam van de afbeelding
Dit is de naam die je aan de afbeelding hebt gegeven, zie tip 3 - Onderschrift van de afbeelding
Dit is de uitleg welke (optioneel) bij de afbeelding op de website geplaatst wordt. Hiermee kun je extra duiding geven aan de bezoekers.
Sinds 2019 is ons bedrijf gevestigd in dit pand aan de van Deventerlaan
- Alt-Attribute voor de afbeelding
Ten behoeve van digitale toegankelijkheid. Het alt-attribuut biedt in html-code een mogelijkheid om een omschrijving toe te voegen aan afbeeldingen. Deze alternatieve beschrijving is niet zichtbaar voor reguliere bezoekers maar wel voor bezoekers die geen afbeeldingen kunnen bekijken. Denk aan mensen met een visuele handicap, die gebruik maken van aangepaste browsers. Zonder een beschrijvend alt-attribuut is de inhoud van een afbeelding niet toegankelijk.
Foto van de voorkant van het pand van effectgroep aan de van Deventerlaan in Utrecht.
Tip 5: Mappenstructuur
Structuur zorgt voor overzicht en overzicht zorgt voor minder kans op fouten. Wanneer je alle bestanden (tekst/video/foto/logo) aanlevert in een heldere mappenstructuur, is het uploaden en onderhouden van de content een stuk eenvoudiger en is de kans op verkeerde uploads kleiner.
Wat is een goede mappenstructuur?
Het simpele antwoord is, kijk naar de structuur van de website (de sitemap) en houd deze als basis aan. Dus per pagina of menu item een aparte map, voorzien van alle content welke nodig is voor dat stukje van de website.
Vul dit geheel aan met een map [algemeen], waarin fonts/logo’s en overige huisstijlelementen gedeeld worden.
Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van dit artikel over een goede document structuur, neem gerust contact met ons op over jouw specifieke vraag.