Betere teksten die passen bij de doelgroep, echt bijdragen aan de vooropgestelde doelen en zorgen voor resultaat? Volg dan onderstaande tips om kick-ass teksten te schrijven.
stap 1: bepaal de context (op je kladblok)
- voor wie schrijf je / wie leest deze tekst
- SBBB analyse
- Samenstelling (m/v, leeftijd, functie, niveau)
- Bagage (wat weet iemand al, hoe voelt iemand zich hierover)
- Behoefte (waar heeft lezer behoefte aan hebben- dilemma, vragen)
- Belangen (wat is belangrijk voor de lezer, waar lopen ze warm voor)
- Wat wil je bereiken (wat moet iemand weten, vinden, doen)
- Planning (wanneer doe je welke fase)
- Opdrachtgever intern afstemmen voor feedback en afstemming
- Bepaal de lengte (aantal pagina’s, woorden)
- Bepaal de SEO woorden die je wilt toepassen en die relevant zijn
- SBBB analyse
Stap 2: Bepaal je boodschap
- Mindmap maken (maak je hoofd leeg)
- Wat is de kernboodschap van de tekst (wat moet iemand echt onthouden, tot zich nemen) – Wat is de essentie van de tekst.
- Welke argumenten, toelichting zijn er om de kernboodschap te onderbouwen. Hoe ga je je overtuigingskracht in de tekst voor elkaar krijgen.
- Structuur opstellen: maximaal 7 onderdelen meenemen in de tekst. Zijn het meer delen dan opsplitsen in meerdere teksten of naar de bijlage verplaatsen
- Feedback ronde 1 – klopt de doelgroep, de structuur, de boodschap
Stap 3: Eerste concept schrijven
- Gewoon lekker gaan schrijven
Stap 4: Schrijf het communicatief
- verbeter de tekst waar nodig, vanuit de punten uit stap 1 en 2.
- Schrijf proactief (geen zouden, mogen, kunnen, willen)
- Kill your darlings. Wees kritisch, is alle informatie nodig, voegt het toe aan het totaal/de kernboodschap? Nee, dan deleten.
- Feedback ronde 2 – Weest gericht in je feedback vraag. Geef aan waar extra op gelet worden. Bv. spelling, kernboodschap helder, opbouw, inhoudelijk genoeg
Stap 5: Maak je definitieve tekst
- Verwerk de tekst definitief
Bonus
- voeg een ADO-proof inleiding toe aan je tekst
- A = aanleiding van de tekst (waarom schrijf je deze tekst)
- D = Doel/resultaat (wat het je eraan om dit verder te lezen, wat moet iemand met de tekst)
- O = opbouw van de tekst (wat kan iemand verwachten in de tekst, wat kan hij er in vinden)