1. Home
  2. Handige tips
  3. Hoe schijf je betere teksten?

Hoe schijf je betere teksten?

Betere teksten die passen bij de doelgroep, echt bijdragen aan de vooropgestelde doelen en zorgen voor resultaat? Volg dan onderstaande tips om kick-ass teksten te schrijven.

stap 1: bepaal de context (op je kladblok)

  • voor wie schrijf je / wie leest deze tekst
    • SBBB analyse 
      • Samenstelling (m/v, leeftijd, functie, niveau)
      • Bagage (wat weet iemand al, hoe voelt iemand zich hierover)
      • Behoefte (waar heeft lezer behoefte aan hebben- dilemma, vragen) 
      • Belangen (wat is belangrijk voor de lezer, waar lopen ze warm voor)
    • Wat wil je bereiken (wat moet iemand weten, vinden, doen)
    • Planning (wanneer doe je welke fase)
    • Opdrachtgever intern afstemmen voor feedback en afstemming
    • Bepaal de lengte (aantal pagina’s, woorden)
    • Bepaal de SEO woorden die je wilt toepassen en die relevant zijn

Stap 2: Bepaal je boodschap

  • Mindmap maken (maak je hoofd leeg)
  • Wat is de kernboodschap van de tekst (wat moet iemand echt onthouden, tot zich nemen) – Wat is de essentie van de tekst.
  • Welke argumenten, toelichting zijn er om de kernboodschap te onderbouwen. Hoe ga je je overtuigingskracht in de tekst voor elkaar krijgen.
  • Structuur opstellen: maximaal 7 onderdelen meenemen in de tekst. Zijn het meer delen dan opsplitsen in meerdere teksten of naar de bijlage verplaatsen
  • Feedback ronde 1 – klopt de doelgroep, de structuur, de boodschap

Stap 3: Eerste concept schrijven

  • Gewoon lekker gaan schrijven

Stap 4: Schrijf het communicatief

  • verbeter de tekst waar nodig, vanuit de punten uit stap 1 en 2.
  • Schrijf proactief (geen zouden, mogen, kunnen, willen)
  • Kill your darlings. Wees kritisch, is alle informatie nodig, voegt het toe aan het totaal/de kernboodschap? Nee, dan deleten.
  • Feedback ronde 2 – Weest gericht in je feedback vraag. Geef aan waar extra op gelet worden. Bv. spelling, kernboodschap helder, opbouw, inhoudelijk genoeg

Stap 5: Maak je definitieve tekst

  • Verwerk de tekst definitief

Bonus

  • voeg een ADO-proof inleiding toe aan je tekst
    • A = aanleiding van de tekst (waarom schrijf je deze tekst)
    • D = Doel/resultaat (wat het je eraan om dit verder te lezen, wat moet iemand met de tekst)
    • O = opbouw van de tekst (wat kan iemand verwachten in de tekst, wat kan hij er in vinden)
Updated on 4 juni 2021

Wat vond je van dit artikel?

Gerelateerd